De WestWijzer een unieke school in Westwoud.
Het ontstaan van de WestWijzerMidden in oostelijk West-Friesland, in de gemeente Drechterland, ligt het dorp Westwoud. Er waren van oudsher twee basisscholen in het dorp; een katholieke en een openbare basisschool. RKBS De Regenboog viel onder het bevoegd gezag van het katholieke schoolbestuur SKO De Streek en OBS 't Skitteljacht locatie Westwoud behoorde tot het openbare schoolbestuur Stichting Present.
Beide scholen hadden al gedurende een aantal jaren te maken met teruglopende leerlingenaantallen. De prognoses voor de beide scholen in Westwoud lieten voor de komende vijf jaar nog een verdere afname van bijna 19% van de leerlingen zien. Daarnaast kwam er vanuit de ouders /bewoners sterk de wens naar voren om één school in het dorp mogelijk te maken. In het dorp was een initiatiefgroep "1 school in Westwoud" al jaren lang actief met het doel om één gezamenlijke school in Westwoud te realiseren.
Deze beide factoren zorgden ervoor dat de besturen actief zijn gaan onderzoeken of er een samenwerking tussen beide schoolbesturen mogelijk was. Dit resulteerde in mei 2015 in een gezamenlijk ondertekende intentieverklaring, waarin de besturen vastlegden dat zij streefden naar de totstandkoming van één gezamenlijke basisschool in Westwoud die gehuisvest zou worden op één locatie in Westwoud.
Na een traject waarin op verschillende gebieden onderzocht werd hoe de samenvoeging van de beide scholen gerealiseerd zou kunnen worden werd op 1 augustus 2017 de Stichting Samenwerkingsbestuur Primair Onderwijs West-Friesland opgericht. En op 3 september 2017 was de eerste schooldag van de samenwerkingsschool De WestWijzer!
Onze visie op onderwijs
Samenwerkingsschool de WestWijzer is een school waar alle leerlingen, van elke gezindte, welkom zijn. De WestWijzer is een lokale dorpsschool met een open blik naar de toekomst en de wereld om ons heen. Een school die kinderen voorbereidt om de wijde wereld in te stappen. Op onze school zorgen we ervoor dat ieder kind tot zijn/haar recht komt. In ons onderwijs word je gestimuleerd om jezelf te zijn en om je te ontplooien. We leren samen, spelen samen en werken samen. Zo leren we elkaars verschillen te accepteren en te waarderen.
De WestWijzer ziet het als uitdaging om de leerlingen te bieden wat ze nodig hebben om tot leren en persoonlijke ontwikkeling te komen. Daarbij hebben wij hoge verwachtingen van en vertrouwen in de kwaliteiten van de leerlingen. We vinden het belangrijk dat leerlingen zich steeds meer bewust worden van hun eigen leerproces. Op De WestWijzer vinden we het belangrijk dat basisvaardigheden als rekenen, taal en lezen op orde zijn. Daarnaast geven we de leerlingen de kans te onderzoeken waar hun interesses en talenten liggen door een breed aanbod van activiteiten aan te bieden.
Op De WestWijzer leert ieder kind op zijn 'Eigen Wijze'!
IdentiteitOm ieder kind zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen, werken wij met de Vreedzame School. Deze methode draagt bij aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en 'betrokken' burgers. De Vreedzame School leert de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen leren op een democratische manier beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep.
In het schooljaar 2021-2022 hebben verschillende kinderen uit de school samen de 'Grondwet' gemaakt. Hierin staan de waarden die wij als school belangrijk vinden. Uit deze waarden zijn de volgende wetten naar voren gekomen.
- Wij helpen elkaar, wij staan klaar voor elkaar. (samen leren, samen werken, samen spelen, samen plezier maken).
- Houd rekening met elkaar en zorg dat iedereen zich veilig voelt op school.
- Je behandelt elkaar met respect. Iedereen mag zichzelf zijn.
- We zijn met zijn allen verantwoordelijk voor deze school.
Executieve functies
We krijgen wel eens de vraag van ouders over wat zij kunnen betekenen voor hun kind op het gebied van executieve functies. U vraagt zich misschien af: Wat is dat? Ten eerste worden cognitieve en executieve functies vaak door elkaar gebruikt. Met de term cognitieve functies worden functies bedoeld die te maken hebben met het verwerken van informatie. Zoals: waarneming, aandacht, concentratie, geheugen, oriëntatie, taalgebruik en vaardigheden. Executieve functies zorgen ervoor dat kinderen en jongeren andere vaardigheden kunnen ontwikkelen zoals samenwerken, beslissingen nemen en kritisch denken. Tevens zorgen ze ervoor dat kinderen en jongeren zich bewust worden van eigen en van andermans gevoelens. In een andere nieuwsbrief heb ik u al eens gewezen op de ontwikkeling van de hersenen: het reptielenbrein, het emotionele brein en het rationele brein. Die ontwikkeling gaat zeker door tot ongeveer het 24e levensjaar. Ieder mens is uniek. Ieder mens ontwikkelt zich op een unieke manier. Gun iedereen zijn eigen proces. Iedereen heeft dagelijks met cognitieve en executieve functies te maken, of je nu wilt of niet. Er zijn veel dagelijkse handelingen nodig om naar school, sport of iets dergelijks te gaan. Om terug te komen op waar ik mee startte: Wat kan ik voor mijn kind betekenen op het gebied van executieve functies? Opvoeden. Geef het goede voorbeeld. Vertel wat u doet. En wat is de allerbeste tip: Speel spellen met uw kinderen. Dat is zo leerzaam! Een spelletje dobble? U oefent waarschijnlijk met waarnemen, nauwkeurig zijn, niet impulsief zijn, elimineren, vergelijken. Of wat dacht u van een spelletje Vlotte Geesten. U bent dan ook bezig met waarnemen, niet impulsief zijn, selecteren, classificeren, logisch denken etc. Dus.. Speel en geniet!